De les ben ik begonnen met een handpop van een machinist. Die groette de kinderen en vroeg aan hen de ervaring met treinen. Toen vertelde dat hij met een groot probleem zat.. Hij maakte zich namelijk zorgen over wat hij moest doen als de treinen niet zouden rijden. Ik vertelde dat deze kinderen hem makkelijk konden helpen. Zij wisten wel hoe een trein doet en wat er belangrijk is.
We gingen naar het speellokaal en daar kregen 4 kinderen van mij de witte kanjerpet op. Dit was de pet van de machinist (die een kanjer is). Deze vier kinderen waren de voorkant van de trein en daar achter maakte ik groepjes. Elk groepje ging in een rij staan en op de muziek (trein muziek) gingen we rondjes lopen door het speellokaal, goed achter elkaar. Als de muziek sneller ging , ging de trein ook sneller, ging deze langzamer ging de trein ook langzamer. Bij de toeter wisselde de machinist door, deze ging achteraan de rij aansluiten en gaf de pet door. Dit hebben we een paar keer gedaan. daarna hebben we een grote trein gemaakt van alle kinderen bij elkaar. Zo kon de machinist goed zien dat groep 1 hem kon helpen. dat zij recht in een rij konden lopen en op de maat van de muziek mee konden lopen.
Eenmaal weer in de klas hebben we samen met de machinist teruggekeken op wat we gedaan hebben, de machinist was tevreden en de kinderen ook. Nu zou alles goed komen met de treinen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten