Op 12-01-2012 heb ik een muziekles gegeven aan groep 1.
Het thema was winter en buiten was het koud. Deze les ging het over bibberen. Wat is bibberen eigenlijk en wat doe je dan? Hoe klinkt het met muziekinstrumenten?
We begonnen deze les met allemaal spulletjes op de tafel in het midden van de kring. We bespraken ze en wat het te maken had met de winter. Deze spullen (jas, sjaal, muts, handschoenen) kon je namelijk allemaal aan tegen de kou. Want als je het koud had ging je bibberen. We kwamen erachter dat je dag wel goed na kunt doen met een belletje. Een deel van de groep kreeg een belletje en 'bibberde' en het andere deel deed na hoe het buiten was, hierbij gingen de kinderen blazen en sneeuw vlokjes laten vallen. Toen we alle instrumenten weer weg hadden had ik een leuk liedje. 'Beertje heeft het koud' ik zong het een keertje voor en de kinderen deden meteen mee met de gebaren, later vroeg ik of ze ook mee wilde zingen.
'Beertje heeft het koud, wat doet hij dan daar buiten?
Beertje heeft het koud, wat is er aan de hand?
nou.. Beertje heeft een bibberend voetje
Beertje heeft twee bibberende voetjes
Beertje heeft een bibberend handje
Beertje heeft twee bibberende handjes
Beertje heeft een bibberend hoofdje
Beertje heeft bibberende billen
Beertje heeft een bibberende tong
etc.
Dit kon je elke keer erbij verzinnen. Bij de eerste keer, zongen we het liedje met een bibberend voetje, de tweede keer zongen we het met twee bibberende voeten en zo zaten we uiteindelijk met de hele klas bibberend op onze stoel te zingen. Ik gaf tussendoor de beurt aan leerlingen en die mochten verzinnen wat er met het beertje aan de hand was, zo verzonnen we o.a ook een bibberend buikje erbij.
We hadden nu het bibberen gehad, maar hoe kwam het nou dat je ging bibberen? 'Door de kou','Door buiten'. Ik vroeg de kinderen wat er dan buiten was. 'Sneeuw en regen'. We zijn naar het speellokaal gegaan en ik had een trommel meegenomen. maar hoe klinken nou de sneeuwvlokjes die zachtjes op de grond vallen? ' Rustig op de trommel slaan!' En dat deed ik, als ik op de trommel sloeg en de sneeuwvlokjes langzaam neervielen, liepen de kinderen op de maat als sneeuwvlokjes door de ruimte heen, zachte stapjes en langzaam. Zelf deed ik ook mee.
We bespraken ook hoe de regen klonk, dit waren harde snelle slagen op de trom. De kinderen liepen dan springend en hard stampend in de plassen door de ruimte. Eerst deden we de bewegingen los van elkaar; eerst sneeuw, daarna regen. Later wisselde ik ze af en moesten de kinderen goed luisteren wanneer er gewisseld werd.
We hadden nu het bibberen gehad, maar hoe kwam het nou dat je ging bibberen? 'Door de kou','Door buiten'. Ik vroeg de kinderen wat er dan buiten was. 'Sneeuw en regen'. We zijn naar het speellokaal gegaan en ik had een trommel meegenomen. maar hoe klinken nou de sneeuwvlokjes die zachtjes op de grond vallen? ' Rustig op de trommel slaan!' En dat deed ik, als ik op de trommel sloeg en de sneeuwvlokjes langzaam neervielen, liepen de kinderen op de maat als sneeuwvlokjes door de ruimte heen, zachte stapjes en langzaam. Zelf deed ik ook mee.
We bespraken ook hoe de regen klonk, dit waren harde snelle slagen op de trom. De kinderen liepen dan springend en hard stampend in de plassen door de ruimte. Eerst deden we de bewegingen los van elkaar; eerst sneeuw, daarna regen. Later wisselde ik ze af en moesten de kinderen goed luisteren wanneer er gewisseld werd.
Als afsluiting vertelde ik tegen de kinderen dat als je het koud hebt buiten je altijd even dit liedje kan doen en je het er dan warm van krijgt en dus niet meer hoeft te bibberen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten